V Bielorusku sa začal súdny proces s novinárkou Marinou Zolotovovou

Zolotovovú zatkli v auguste spolu s deviatimi ďalšími novinármi za údajný nepovolený prístup k informáciám bieloruskej štátnej tlačovej agentúry BelTA.

35
35

Minsk 12. februára (TASR) – Šéfredaktorka najväčšieho bieloruského nezávislého spravodajského portálu tut.by Marina Zolotovová sa v utorok postavila pred súd v prípade, ktorý organizácie na ochranu ľudských práv kritizujú ako tvrdý zásah proti médiám.

Zolotovovú zatkli v auguste spolu s deviatimi ďalšími novinármi za údajný “nepovolený prístup” k informáciám bieloruskej štátnej tlačovej agentúry BelTA.

V prípade odsúdenia hrozí šéfredaktorke päť rokov väzenia a možný zákaz zastávať riadiace funkcie, uviedla tlačová agentúra AFP.

Ostatných zatknutých žurnalistov, z portálu tut.by a ďalších médií, prepustili po tom, čo im nariadili zaplatiť pokuty a odškodné agentúre BelTA.

Usmievajúca sa Zolotovová sa v prvý deň procesu na súde v metropole Minsk objavila za potlesku desiatok podporovateľov.

Obvinenia proti svojej osobe odmietla.

“Tento prípad je osobitne namierený proti tut.by,” vyhlásila pred pojednávaním Zolotovová (41) pre webovú stránku mimovládnej Bieloruskej asociácie žurnalistov.

“Máme vyše milión pozretí denne, pričom tlačová agentúra BelTA a ďalšie štátne médiá ich majú výrazne menej. Toto nie je pokus o zatvorenie, ale o oslabenie konkurencie,” dodala Zolotovová.

Šéfredaktorka je obvinená z “nečinnosti”, či nedbalosti pri výkone funkcie, pretože zlyhala pri kontrole podriadených, keď “vnikli do systému” štátnej tlačovej agentúry BelTA.

Rada Európy a organizácia na ochranu novinárov Reportéri bez hraníc (RSF) vyjadrili znepokojenie už v čase zatknutia novinárov v auguste.

Pavľuk Bykovski, bieloruský žurnalista pracujúci pre nemeckú verejnoprávnu stanicu Deutsche Welle, bol počas spomínaného zásahu zadržiavaný dva dni a v jeho byte podnikli úrady raziu.

Obvinenia boli vznesené napriek tomu, že agentúra BelTA sprístupňuje svoje články zadarmo 15 minút po tom, ako ich vidia predplatitelia.

Bývalá sovietska republika Bielorusko, v ktorej od roku 1994 vládne autoritársky prezident Alexander Lukašenko, bola v poslednej správe RSF o miere slobody tlače vo svete zaradená na 155. miesto zo 180 krajín v rebríčku.


Join the Conversation